تسمه های نقاله (conveyor belts):

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ماشینی شدن فرآیند های تولید در کارخانجات کم کم ربات ها و ماشین ها جایگزین نیروی انسانی شدند و بدین سبب به منظور ایمنی بیشتر و تسهیل در امر جابجایی و انتقال مواد در مراحل مختلف خط تولید از تسمه های نقاله استفاده گردید.
از این رو تسمه های پلی وینیل کلراید یا به اختصار PVC و پلی اورتان یا PU از پر مصرف ترین نوارهای نقاله بوده که از طریق تزریق آن ها بر روی نخ های پلی استر مقاوم به حرارت و کشش به وجود می آیند و بدین ترتیب جهت حمل مواد سبک و سنگین در انواع صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، تجهیزات ورزشی،کاشی و سرامیک، گچ و سیمان، کشاورزی، معادن، ساخت و ساز، جنگلداری و… مناسب میباشند.
لایه رویه تسمه های نقاله میتوانند از نوع آجدار یا صاف باشند.
لایه زیرین این تسمه ها از جنس نخ کتان و پنبه، الیاف پلی استر مستحکم میباشد(در تسمه های PVC ممکن است لایه زیرین نیز از جنس PVC آجدار باشد) که بر روی رولیک یا غلطک های صاف و افقی قرار میگیرند.
این تسمه ها در عرض و طول های متفاوت به روش فینگر(اصطلاحا هفتی هشتی)، سوزنی و یا چنگکی به هم متصل شده و مدار بسته میگردند.
معمول ترین رنگ های مورد استفاده در تسمه نقاله PVC سبز و سفید بوده و به صورت استاندارد ضخامتی در حدود رنج ۱ الی ۶ میلی متر میباشد.
با افزایش ضخامت تسمه های نقاله PVC و PU تعداد لایه نخ های منجید پلی استری بکار رفته داخل تسمه بیشتر شده و سبب افزایش مقاومت تسمه می گردد.
-تسمه های PVC با دوام و دارای کاربردی آسان و منعطف هستند و به همین دلیل مناسب برای استفاده به همراه پولی های کوچک هستند.

مزیت تسمه های PVC:

  1. مقاوم در برابر آب و بخار داغ و حرارت و اشعه های گوناگون از جمله UV

  2. آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته ساکن

  3. انعطاف پذیری بالا

  4. مقاوم در برابر روغن و گریس

  5. مقاوم در برابر مواد شیمیایی و اسید

  6. سایش کم

مزیت تسمه های PU:

  1. مقاوم در برابر روغن و گریس

  2. مقاوم در برابر سایش

  3. مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیایی

  4. عدم نیازبه تعمیر و نگهداری

  5. کارکرد در بازه دمایی ۲۵ الی ۸۰ درجه سانتی گراد و در بازه زمانی کوتاه مدت تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد

  6. مناسب جهت حمل و نقل مواد و متنوع در سایز

محل ایده آل برای نگهداری تسمه نقاله

دمای کم، نور کم و محیط بدون رطوبت است.

استفاده از تسمه های PU سفید و آبی در صنعت موادغذایی باعث کاهش باکتری ها شده و محصولی پاک تر و سالم تر و با ماندگاری بالاتر ارائه می شود.